دانلود بررسی شاخصهای شکلگیری شهر خلاق (مطالعه موردی مشهد)

دانلود فایل کامل بررسی شاخصهای شکلگیری شهر خلاق (مطالعه موردی مشهد) در قالب فایل word و متشکل از 13 صفحه قابل ویرایش بخشی از محتوا :: چکیده- در سال ًٌَُکه ایده شهر خلّاق ارائه شد مشخص شده بود که جهان آرام آرام به سمت تغییراتی گسترده در پارادایم جریان با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان بررسی شاخصهای شکلگیری شهر خلاق (مطالعه موردی مشهد) هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

دانلود فایل کامل بررسی شاخصهای شکلگیری شهر خلاق (مطالعه موردی مشهد)
در قالب فایل word و متشکل از 13 صفحه قابل ویرایش

بخشی از محتوا ::

چکیده-
در سال ًٌَُکه ایده شهر خلّاق ارائه شد مشخص شده بود که جهان آرام آرام به سمت تغییراتی گسترده در پارادایم جریان اطلاعات پیش می رود. صنایع از سال ًٌُْ شروع به گسترش و بازسازی ساختارها کرده بودند و این جریان همچنان ادامه یافت تا جایی که این حرکت در جریان زمان بصورت عمومی مورد تجزیه و تحلیل و ادراک واقع شد. از نمونههای بسیار موفق در این زمینه میتوان به شانگهای چین اشاره نمود. در این مطالعه با استفاده از مدل SWOT و شاخصهای شکلگیری شهر خلاق به بررسی نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای شکلگیری شهر خلاق در مشهد میپردازیم.
کلیدواژگان: شهر خلاق، مشهد، برنامهریزی راهبردی، نگرش راهبردی

ٌ- مقدمه

نظریه شهر خلّاق از سال ًٌَُ تاکنون به جایگاهی رسیده است که می تواند خود را تعریف نموده و جایگاهی برای خود دست و پا کند و امروزه آنقدر گسترده شده است که از نظر زیرشاخه ها گیج کننده شده است ]ٍّ[تعریفی. که آن زمان از شهر خلّاق ارائه شد کاملا رویایی بود : یک بیانیه کاملا واضح که روشنفکری و تصویرسازی ذهنی را ترویج می کند و تاثیری قابل ملاحظه روی فرهنگ و کار جمعی دارد. فلسفه آن نیز آنست که در یک مکان همواره نیروی بالقوه ای وجود دارد که ما به تنهایی با مشاهده آن را درک نخواهیم کرد. علاوه بر این برخی از شهرها همچون لندن، نیویورک و آمستردام ذاتاًشهرهای خلّاقی هستند، این بدان معناست که شرایط لازم بایستی برای شهروندان فراهم گردد تا به افکار و ایده های نو و خلّاق دست یابندایده. شهر خلّاق یک نظریه کاملا مثبت گراست و بر این موضوع تاکید دارد که هر نوع رابطه ای بین شهروندان با سازمان ها و بایستی کاملا دوجانبه و مبتنی بر رفع مشکلات شهری و ارتقا کیفیت زندگی باشدنظریه. شهر خلّاق سعی دارد تا کیفیاتی را که تصویر ذهنی یک شهر را برای شهروندان زیباتر می نمابد تقویت نماید]ًٍ[خلّاقیت. به عنوان یک پیش زمینه و جزئی از هوش عمومی سنجیده شده و افزایش توان نوآوری و تولید دانش در این راه از جمله شاخصهای سنجش میزان پیشرفت اجتماعی استدر. شهر خلّاق نه تنها هنرمندان می توانند از هر جایی خلّاقیت خویش را با شیوه های بدیع به نمایش گذارند بلکه حتی یک دانشمند و یا یک کارگر ساده هم می تواند دست به ابداع فرهنگی و هنری بزندهمچنین. خلّاقیت هنری کیفیات خاصی را داراست که شاخص های اقتصادیاجتماعی- را نیز به شدّت ارتقا می دهدبرای. اینکه یک شهر خلّاق باشد باید دارای زیرساختهای نرم افزاری باشد که از آن جمله می توان به این اقشار اشاره کرد: نیروی کار بسیار ماهر و انعطاف پذیر، متفکران پویا و فعال، مخترعان و تکنیسین هایی که فقط دارای دانش تئوری نبوده و اجرا کردن را بخوبی بدانند .همچنین یک زیرساخت عظیم عقلایی و کیفی و حتی شامل متدهای سنتی همراه با ارتباطات داخلی بسیار قوی مابین افراد جامعه با کل جهان نیز با پیشرفتی مستمر، پیوسته و همگام با علم روز جزیی از سخت افزارهای ضروری این حرکت محسوب می شود.

چرا و چگونه گرایش به سمت نظریه شهر خلّاق در تمام دنیا رواج پیدا کرد؟ در سال ًٌَُکه ایده شهر خلّاق ارائه شد مشخص شده بود که جهان آرام آرام به سمت تغییراتی گسترده در پارادایم جریان اطلاعات پیش می رود. صنایع از سال ًٌُْ شروع به گسترش و بازسازی ساختارها کرده بودند و این جریان همچنان ادامه یافت تا جایی که این حرکت در جریان زمان بصورت عمومی مورد تجزیه و تحلیل و ادراک واقع شدجاری. شدن ایده شهر خلّاق با پیدایش فناوری نوین و مخصوصا ارتباطات اینترنتی تسهیل شد بطوریکه اقتصاد نوین شهری بر پایه تمرکز بر قدرت اندیشه و ارزشگذاری آن بر پایه اختراعات و نوآوری ها در حوزه اطلاعات، با تصویب قانون کپی رایت آغاز شد ژٍَب. غلبه بر بسیاری از مشکلات و محدودیت های زندگی شهری که از گذار به دوره فناوری و اینترنت ناشی می شود نشان می دهد که شهرها نیاز به ارزیابی مجدد جهت پذیرش تغییرات و هماهنگی با دنیای نوین دارند. برای مثال سیستم قدیمی آموزش با برنامه ها و جهت گیری آموزش سنتی نمی تواند پاسخگوی نیاز دانش آموزان باشد، چرا که ایشان بسیاری موضوعات جدید را که در شیوه آموزش سنتی وجود ندارد، فرا نمی گیرند. بنابراین ایشان باید با شیوه ای نوین، مهارت زندگی صحیح شهری را بیاموزند. این روش می تواند گستره وسیعی از نوآوری را آغاز کند: تشویق به تفکر باز، تطبیق پیش زمینه های فکری دانش آموزان با نیازهای روز دنیا و … . علاوه بر اینها هوش و استعداد هیچگونه وابستگی خاصی به اقشار ساکن در شمال یا جنوب شهر نخواهد داشت، چرا که در بسیاری از موارد وجود فاصله طبقاتی در شهر باعث از بین رفتن بسیاری از استعدادها می شود و به این خاطر بسیاری از استعدادها هرز خواهد رفت.

ٌامروزه ما می توانیم در مورد خلّاقیت و و شهرهای خلّاق مطالب زیادی را بیان کنیم، اما با نگاهی به پشت سر یعنی سال ًٌَُ هنگامی که این جریان آغاز شد می بینیم که ایده های بسیاری مورد بحث واقع شده است : فرهنگ، هنر، برنامه ریزی فرهنگی، منابع فرهنگی و صنایع فرهنگیخلّاقیت. به عنوان یک شاخص بسیار وسیع هنگامی به صورت عمومی به صورت عمومی مطرح می شود که در حیطه تخصصی خودش قرار گیرد، و این تخصصی شدن بحث شهر خلّاق در اواسط سال ًٌُُ اتفاق افتاد ژٍَب. برای مثال نظریهملت( خلّاق استرالیا) در سال ٌٍُُ توسط پاول کیتینگ آغاز شد و به عنوان سیاست فرهنگی کشور خوانده شد. در انگلستان نیز به همین منوال نشریه ای توسط کن رابینسون با ایده اتحاد ملّی آموزش و اقتصاد از طرف دولت منتشر شد که عنوان آن (آینده همه ماخلّاقیت،: هنر و آموزشبوده) و خلّاقیت را در یک برنامه سیاسی دقیق قرار داده دراندآن. هنگام صنایع فرهنگی به صنایع خلّاق تبدیل شدند و پس از آن اقتصاد خلّاق و طبقه بندی بر اساس خلّاقیت در سال ًًٍٍ بوجود آمد، انتشار نوشته پروفسور ریچارد فلوریدا با عنوان رشد( اقشار خلّاق جامعهبه) این جهش کمک زیادی نمود و از آن هنگام تحقیقات و کنفرانس های سالانه زیادی با موضوع شهر خلّاق در سرتاسر جهان انجام شده است.

ٍ- مبانی نظری و روش تحقیق

ٌ-ٍ-اهمیت وجودی شهرهای خلّاق در دهکده جهانی پروفسور ریچارد فلوریدا و دیگر اساتید حوزه شهر خلّاق این موضوع را به ما یادآوری می کنند که در قرن ٌٍحضور مردم مستعد و خلّاق یک شاه کلید اساسی در رقابت برای کسب منافع بیشتر است. مردم ماشین، یا اسباب و وسایل نیستند، آنها دارای وجود پیچیده ای هستند و پروفسور فلوریدا نیز بر این صحه می گذارد که بیش از ًَ% از مردم بصورت بالقوه قسمتی از طبقه” خلّاق” اجتماع هستندژُاینب. طبقه خلّاق در همه جا حضور دارند و خیلی خوب ورای مرزها عمل میکنند بطوریکه پایه صنایع خلّاق خوانده می شوند، اما اهمیت فزاینده صنایع خلّاق برای اقتصاد یک شاخص اصلی در تئوری ریچارد فلوریدا می باشدهاوکینز. صنعت خلّاق یا وجود مردمان خلّاق را اینگونه تعریف می کند:

فعالیتهای ذهنی بسیار مهم هستند، هنگامی که اطلاعات سرمایه محسوب می شوند، به اقتصاد مبتنی بر دانش بر اساس فعالیت مردم خلّاق وارد خواهیم شد ژٌُب. در یک تحقیق بسیار جدید در انجمن شهرهای خلّاق استرالیا پنج دلیل برای نشان دادن اهمیت صنایع خلّاق آمده است که عبارتند از:

.۱ این موضوع یک شاخه مهم از صنایع محسوب شده و بصورت خوشه ای عمل کرده و نقش بسیار مهمی را در پیشرفت اقتصاد ایفا می کند. در سال ًًًٍ، استرالیا ٌُمیلیارد دلار درآمد از بخش صنایع خلّاق کسب کرد که َ؟َ درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می شود. در مقایسه با آمریکا و انگلستان ، جایی که صنایع خلّاق ِ درصد و َ؟ْدرصد از درآمدها را شامل می شوند، استرالیا حرکتی آهسته و رو به جلو را آغاز کرده است و ما شاهد افزایش تجارت در حوزه خلّاقیت در این کشور نیز هستیم.

۲٫ صنایع خلّاق بخشی از اقتصاد کلان کشور است که با رشد بسیار زیادی نیز همراه می باشد. با مطالعه در مورد ارتباط بین کشورها به این دست یافته ایم که صنایع خلّاق سریعتر از الباقی بخشهای اقتصاد رشد می کننددر. انگلستان و آمریکا نرخ متوسط رشد سالانه برای صنایع خلّاق دائما در حال افزایش است و این نرخ رشد

افزایشی تصاعدی را در هر سال شاهد است که مستقیما به رشد مشاغل و کل اقتصاد منجر خواهد شد.

۳٫ سطوح مختلف اقتصادی می توانند از صنایع خلّاق نشات گرفته و هر کدام جایگاه بسیار مهمی را به خود اختصاص می دهند و نسبت به بسیاری از فعالیتهای اقتصادی در جایگاهی بالاتر قرار می گیرند. این موضوع مستقیما به رقابت برای کسب منافع بیشتر و افزایش ظرفیت نوآوری در دیگر بخشهای اقتصادی بازمی گردد.

۴سوخت. موتور محرک اقتصاد خلّاق سرمایه های خلّاق و کارکنان خلّاق هستند، کسانی که بطور فزاینده ای به عنوان شاه کلید ها در سیستم نوآوری ملی شناخته می شوند.

.۵ صنایع فرهنگی تماما درباره چیزهایی هستند که ما آنرا انسانیّت می نامیم و محصول شکننده آن را با نام شهرنشینی می شناسیم. شهرنشینی نیز یک موضوع بسیار مهم برای اجتماعاتی است که ماواقعاً خواهان زندگی در آنها هستیم. تاریخ به ما آموخته است که همه شهرها رو به زوال می روند مگر آنکه مستمراً به نوسازی و بازآوری بپردازند.

همه این دلایل گرایش به صنایع خلّاق و جوامع خلّاق را توضیح می دهند و آنها نیز نیاز به رسیدن به حد قابل قبولی از پایداری و تعادل در ایجاد ظرفیتهای ملی دارندژْب. ٍ-ٍ-عوامل اساسی موثر بر پیدایش شهرهای خلّاق ما علاقه مندیم که قرن بیست و یکم را دوره مردم سالاری نامیده و با سه عامل اساسی که موجب پایداری و تعادل پایدار جوامع شهری می شود آن را بشناسیم. این سه عامل

عبارتند ازسرمایه: گذاری عقلایی، سرمایه گذاری خلّاق و سرمایه گذاری اجتماعی. این سه عامل بسیار مهم که تفاوت قابل توجهی را در جهان کارکنان دانش محور ایجاد می کند موضوع بحث ما هستند. قابل توجه است که ما می خواهیم درباره سرمایه گذاری عقلایی سخن بگوییم نه دارایی های فردی (دارایی عقلایی نیز یک ساختار جدید غیرواقعی است که در اینجا محلی از اعراب ندارد) ژٍٍب. اطلاعات و اختراعات مادامی که در بدنه و جریان تجاری تولید و مصرف هستند بی ارزش خواهند بود. خارج از حیطه پزشکی و بخشهای بیوتکنولوژی، ما می توانیم تعداد کمی از سازمانهایی را که ارزش تجاری آنها برپایه مشتری است نام ببریم. هیچیک از سه عامل ذکر شده به تنهایی برای رسیدن به پیشرفت قابل قبول و پایدار کافی نیستند و دلایل آن نیز در ادامه می آید.


مطالب دیگر:
📃پاورپوینت درس سیزدهم فارسی پایه هشتم ادبیات انقلاب📃پاورپوینت درس دوازدهم فارسی پایه هشتم شیرِ حق📃پاورپوینت درس یازدهم فارسی پایه هشتم پرچم داران📃پاورپوینت درس دهم فارسی پایه هشتم قلم سحرآمیز، دو نامه📃پاورپوینت درس نهم فارسی پایه هشتم نوجوان باهوش،آشپززادۀ وزیر،گریۀ امیر📃پاورپوینت درس هشتم فارسی پایه هشتم آزادگی📃پاورپوینت درس هفتم فارسی پایه هشتم آداب نیکان📃پاورپوینت درس ششم فارسی پایه هشتم راهِ نیک بختی📃پاورپوینت درس چهارم فارسی پایه هشتم سَفَر شکفتن📃پاورپوینت درس سوم فارسی پایه هشتم ارمغانِ ایران📃پاورپوینت درس دوم فارسی پایه هشتم خوب جهان را ببین صورتگر ماهر📃پاورپوینت درس اول فارسی پایه هشتم پیش از اینها📃تمرینات ریاضی ششم تمرینات و کاربرگ های فصل به فصل ریاضی ششم به صورت ورد و قابل ویرایش doc📃پاورپوینت درس دوازدهم آموزش قرآن پایه هشتم سورهٔ غاِفر ( صفحات 467 و 468 قرآن کریم)، ادامهٔ سورهٔ غاِفر ( صفحهٔ 474 قرآن کریم)📃پاورپوینت درس یازدهم آموزش قرآن پایه هشتم سورهٔ »ص « ( صفحات 453 و 454 قرآن کریم)، سورهٔ زُمَر ( صفحهٔ 460 قرآن کریم)📃پاورپوینت درس دهم آموزش قرآن پایه هشتم سورهٔ یس ( صفحات 440 و 441 قرآن کریم)، سورهٔ صافّات ( صفحهٔ 450 قرآن کریم)📃پاورپوینت درس نهم آموزش قرآن پایه هشتم: سورهٔ سَبَأ ( صفحات 428 و 429 قرآن کریم)، سورهٔ فاطر ( صفحهٔ 434 قرآن کریم)📃پاورپوینت درس هشتم آموزش قرآن پایه هشتم سورهٔ احزاب ( صفحات 418 و 419 قرآن کریم)، ادامهٔ سورهٔ احزاب ( صفحهٔ 424 قرآن کریم)📃پاورپوینت درس هفتم آموزش قرآن پایه هشتم سورهٔ روم ( صفحات 404 و 405 قرآن کریم)، سورهٔ لقمان ص)فحهٔ 411 قرآن کریم)📃پاورپوینت درس ششم آموزش قرآن پایه هشتم سورهٔ عنکبوت ( صفحات 396 و 397 قرآن کریم)، ادامهٔ سورهٔ عنکبوت ( صفحهٔ 401 قرآن کریم)📃پاورپوینت درس پنجم آموزش قرآن پایه هشتم سورهٔ قَصَص ( صفحات 385 و 386 قرآن کریم)، ادامهٔ سورهٔ قَصَص ( صفحهٔ 394 قرآن کریم)📃پاورپوینت درس چهارم آموزش قرآن پایه هشتم سورهٔ نمل ( صفحات 377 و 378 قرآن کریم)، ادامهٔ سورهٔ نمل ( صفحهٔ 382 قرآن کریم)📃پاورپوینت درس سوم آموزش قرآن پایه هشتم سورهٔ شُعراء ( صفحات 367 و 368 قرآن کریم)، ادامهٔ سورهٔ شُعراء ( صفحهٔ 372 قرآن کریم)📃پاورپوینت درس دوم آموزش قرآن پایه هشتم سورهٔ فرقان ( صفحات 359 و 360 قرآن کریم)، ادامهٔ سورهٔ فرقان ( صفحهٔ 364 قرآن کریم)📃پاورپوینت درس اول آموزش قرآن پایه هشتم سورهٔ مؤمنون ( صفحات 342 و 343 قرآن کریم)، سورهٔ نور ( صفحهٔ 355 قرآن کریم )